niedziela, 28 lutego 2016

PIKE & SHOTTE, relacja.

Muszkieter WIP, druga linia  z zestawu Warlord Games do systemu Pike & Shotte.
  Kolejna odsłona refleksji związanych z projektem malowania dużej armii wojsk obcego autoramentu czasu wojen XVII wieku. Dobrym pretekstem na kilka uwag o postępie prac nad malowaniem w/w modeli, jest fakt ukończenia malowania kolejnego strzelca drugiej linii muszkieterów w zielonym wdzianku. 

Muszkieter WIP, druga linia  z zestawu Warlord Games do systemu Pike & Shotte.

Muszkieter WIP, druga linia  z zestawu Warlord Games do systemu Pike & Shotte.

     Jak już zostało autorytatywnie stwierdzone w komentarzach do poprzedniej relacji, konwencja umundurowania moich wojaków ma się nijak do prób urealnienia i oddania rzeczywistej barwy ubiorów epoki XVII wieku, dla wojsk najemnych obcego autoramentu walczących na ziemiach Rzeczypospolitej. Nie zmienia to jednak faktu, że już za daleko posunąłem się w pracy nad pierwszą dwunastką modeli i na chwile obecna będę się starał zakończyć koncept malowania w prezentowanej na zdjęciach estetyce.

Malowidło, Dwór Artusa, Gdańsk.

Malowidło, Dwór Artusa, Gdańsk.

Malowidło, Dwór Artusa, Gdańsk.



      Poważnie traktując uwagi dotyczące barwy strojów wojska czasów XVII wieku, pozwoliłem sobie odnaleźć fotografie drobnych fragmentów malowideł odtworzonych w Dworze Artusa w Gdańsku. Myślę, że właśnie w takiej estetyce będą malowane kolejne modele do dalszej części składu.

niedziela, 14 lutego 2016

PIKE & SHOTTE, relacja.

Muszkieter WIP, druga linia  z zestawu Warlord Games do systemu Pike & Shotte.

Zestaw wyrazów w tytule określa intencje wpisu, zatem bez słowa wstępu, do dnia dzisiejszego udało mi się ogarnąć większość figurek stanowiących skład mojej zbieraniny modeli, które możliwie będą tworzyć inscenizację czasów jakiejś dobrej bitwy w XVII wieku. 

Inwentaryzowane zasoby wojsk liniowych, z zestawu Warlord Games do systemu Pike & Shotte.

Towarzystwo zinwentaryzowałem, wyszło że ogólnie jest około 318 modeli (chociaż mogłem kilka pominąć przez roztargnienie lub przez moje wrodzone bałaganiarstwo).

Inwentaryzowane zasoby wojsk liniowych, z zestawu Warlord Games do systemu Pike & Shotte.
Stosując standard systemu gry najmniejsza jednostka określa dwie linie po sześciu żołnierzy.

Piechota:

- 132 muszkieterów,
- 72 pikinierów,
- 26 nieokreślonych wojaków w wypraskach,

Konnica:

- 58 żołnierzy jazdy,

Grupa dowodzenia (sztandarowi, muzycy i wszyscy inni):

- 30 modeli,

Większość już została oprawiona w podstawki i ogradowana. Z powyższego zestawienia do pełni szczęścia brakuje mi jednostek artylerii (w którą z całą pewnością się zaopatrzę), medyków, kartografów, inżynierów wojskowych, saperów, no i tabory. Liczę, że nim się zestarzeje uda mi się zgromadzić niezbędny personel, stanowiący uzupełnienie jednostek liniowych.

Pozostałości umocnień Smoleńska.

Temat dioramy też prezentuje się możliwie realnie, jedno wolne biurko stanowić będzie podstawę przeszklonej gabloty z terenem i pomalowanymi modelami. Zgodnie z sugestią komentarza Pana Kadrinazi,  dobra, historycznie polska bitwa z dużym udziałem wojsk obcego autoramentu, to zmagania pod Smoleńskiem 1633/34. Pomysł jest istotnie fajny, ponieważ źródłowo został on doskonale opracowany przez polskich historyków już od czasów dwudziestolecia międzywojennego i pogłębiany do dnia dzisiejszego. Odsiecz smoleńska została doskonale oddana w zachowanej kartografii, warto wspomnieć o mapach Willema Hondiusa. Przy rekonstrukcji smoleńskich umocnień, można posiłkować się dokumentacją fotograficzną do dzisiaj istniejących fragmentów dobrze zachowanych (możliwie zrekonstruowanych) murów miejskich z charakterystycznie wysokimi blankami, naprzemiennie usytuowanymi strzelnicami i estetyzującymi arkadami wewnętrznej strony umocnień. Próba odtworzenia choćby fragmentu takiej budowli, stanowiącej scenografię modelarsko inscenizowanej bitwy, z całą pewnością mogła by być tak wymagającym jak i bardzo efektownym przedsięwzięciem. Problemem jest dostosowanie wymiaru (wysokości ) gabloty, która miała by pomieścić fragment muru z wieżą (bo bez wieży nie wyobrażam sobie takiego modelu), z zachowaniem proporcji skali 28 mm (istnieje koncept możliwości demontażu wieży, zatem gablota musiała by mieć wysokość smoleńskiego muru). 

Muszkieter WIP, druga linia  z zestawu Warlord Games do systemu Pike & Shotte.
To jest jednak koncept na modułową scenografię terenu, nie chciałbym jednak na tak wstępnym etapie planowania, ograniczać się do pomysłu, z którym żyć mi przyjdzie przez dłuższy nieco czas. Także fałdy moje, mózgowe grzeją się w poszukiwaniu innych pomysłów i bardziej uniwersalnych możliwości.

Muszkieter WIP, druga linia  z zestawu Warlord Games do systemu Pike & Shotte.

Na koniec relacji, malowanie. Wstępnie barwami bazowymi ogarnięta została pierwsza dwunastka muszkieterów, jeden niemalże pomalowany (zostało mi przy nim malowanie włosów, dopieszczenie lontu przy broni palnej i podstawki, którą malować będę na samym końcu, po ukończeniu całej dwunastki).

Dwunastka strzelców WIP  z zestawu Warlord Games do systemu Pike & Shotte.